ИСТАНБУЛ (АА) – Фотографијата има единствена моќ да поттикне свесност и да предизвика емоции, велат добитниците во категориите „Природа и животна средина“ и „Спорт“ на „İstanbul Photo Awards 2025“, јавува Анадолу.
„İstanbul Photo Awards 2025“, организиран од Анадолу веќе 11-та година по ред, награди 29 фотографи во 10 категории. Изборот беше направен од приближно 22.000 пријави од целиот свет, што е доказ за растечкиот престиж на натпреварот, кој привлече пријави од повеќе од 20.000 фотографи низ светот од неговото основање.
– Визуелна симфонија во дивината
Унгарскиот фотограф Бенце Мате ја освои втората награда во категоријата „Единечна фотографија – Природа и животна средина“ со фотографијата „Окружен“, која прикажува хармоничен момент помеѓу слон и јато птици куели во африканската дивина.
„Оваа фотографија ја направив за време на магичен миг во африканската дивина. Кога силуетата на слонот се спои со хаотичниот, но грациозен лет на птиците, создавајќи визуелна симфонија“, изјави фотографот Мате за Анадолу.
Неговата филозофија за фотографирањето во природа се заснова на дисциплина, трпеливост и минимално нарушување на животната средина, со темелно проучување на однесувањето на животните.
– Фотографијата како универзален јазик на промена
Мате нагласи дека иако неговата работа се фокусира на природата, а не на други теми, фотографијата има универзална моќ.
„Принципот останува ист: моќната фотографија ги надминува јазичните, политичките и културните граници“, рече тој, додавајќи дека може да инспирира „емпатија, акција, па дури и политичка промена“.
Мате, исто така, ја нагласи етичката димензија на занаетот, велејќи: „Со оваа моќ доаѓа и одговорност – мора да бидеме искрени, да почитуваме и да бидеме етични во начинот на кој ги прикажуваме нашите субјекти“.
„Фотографите имаат и можност – а со тоа и обврска – да ја прикажат вистината и убавината на начин што резонира со луѓето и ги допира“, рече тој.
– „Автентичноста мора да остане врвен приоритет“
Осврнувајќи се на технолошкиот пресврт во оваа област, Мате рече дека алатките како што се автофокусот, далечинските активирачи и намалувањето на шумот ја промениле играта, „но душата на сликата е сè уште приказната што ја раскажува, а не технологијата што стои зад неа“.
Тој рече дека технологијата, покрај тоа што отклучува нови креативни можности, воведува и нови предизвици.
„Линијата помеѓу реалноста и манипулацијата никогаш не била потенка“, рече тој, нагласувајќи дека „автентичноста мора да остане врвен приоритет“.
Мате рече дека со години го следи натпреварот за фотографии и отсекогаш се восхитувал на моќта и разновидноста на избраните фотографии.
– Океаните инспирација во движење
Во категоријата „Единечна фотографија – Спорт“, колумбискиот фотограф Камило Дијаз ја освои третата награда со фотографијата „Слободен нуркач меѓу сардини“, направена во водите на Моалбоал, Филипини.
„Отидов специјално да најдам јато од милијарди сардини“, изјави Дијаз за Анадолу.
„Водата беше многу матна“, рече тој, објаснувајќи дека тој и неговиот тим поминале цела недела нуркајќи под предизвикувачки услови пред конечно да добијат добра видливост за да го забележат овој „уникатен момент“.
Специјализиран за подводна фотографија, Дијаз вели дека дисциплината бара не само креативност, туку и физичка издржливост и чувствителност кон животната средина.
„Подводната фотографија во апнеја е многу посебна; бара грижа за себе, за моделот и за околината“, додаде тој.
– Од изобилство до свесност
Освен визуелната привлечност, Дијаз се надева дека неговата работа привлекува внимание кон кревкото изобилство што сè уште е присутно во екосистемите како што е Моалбоаловиот.
„Верувам дека оваа донекаде случајна средба и изобилството што сè уште го имаме во нашите екосистеми вреди да му се покаже на светот“, рече тој.
Тој верува во користењето на фотографијата за поддршка на одржливиот туризам и иницијативите за зачувување на природата.
„Верувам дека камерата е моќна алатка – може да се користи за добро или зло“, рече Дијаз, додавајќи дека има за цел да ја искористи за промоција на зачувување на природата и туризмот, фокусиран на грижата за животните.
Дијаз го опиша Моалбоал како инспиративен простор кој, преку своите фотографии, ја поттикнува грижата за животната средина и одговорен туризам, нарекувајќи го „мало место кое повикува на зачувување на големите океани“.
Тој исто така го истакна значењето на новите технологии, кои овозможуваат брзо ширење на пораките и побрзи реакции на еколошките закани.
Освојувањето на наградата го опиша како „возбудлив момент“, особено кога ја споделува сцената со толку многу моќни приказни од целиот свет.
„İstanbul Photo Awards“ стана камен-темелник на глобалното фотоновинарство, одбележувајќи ја уметноста на визуелното раскажување, воедно фрлајќи светлина врз клучните случувања низ целиот свет.
Годинашниот натпревар е поддржан од „Турксел“ како комуникациски спонзор, Турската агенција за соработка и координација (ТИКА) како спонзор на настанот во странство и „Туркиш ерлајнс“ како авиокомпанија спонзор.
Повеќе информации за победничките фотографии и членовите на жирито може да најдете на „istanbulphotoawards.com“.
Извор: Anadolu Agency (AA)