„Вардарска долина“ – енергетска визија или недостижен мегапроект?

June 10, 2025
1 min read

Проектот „Вардарска долина“, замислен како најголема хидроенергетска и инфраструктурна инвестиција во поновата историја на Северна Македонија, веќе три децении егзистира како амбициозна визија – но сè уште без реална реализација. Здружението „Инженери на Република Македонија“ деновиве повторно го актуализираше проектот, предупредувајќи дека трасата на идната брза железничка пруга би можела да го загрози неговиот развој.

Проектот предвидува изградба на вкупно 12 хидроелектрани долж коритото на реката Вардар, од Скопје до Гевгелија, со што би се создал интегриран систем на хидроакумулации, регулација на водотеците и зголемување на енергетскиот капацитет на државата. Според достапните планови, најголемиот дел од енергијата би ја произведувале хидроелектраните кај Велес и Градец, со комбиниран капацитет од над 500 GWh годишно, додека останатите 10 би имале каскаден, но значителен придонес.

Вкупното производство, според студиите, би достигнало над 1.000 GWh годишно – што претставува околу една петтина од тековната национална потрошувачка. Тоа би ја намалило зависноста од увоз и фосилни горива, велат стручњаците, истовремено обезбедувајќи чиста, обновлива енергија и зголемена енергетска безбедност.

Проектот не е само енергетски. Во него е вклучена и реконструкција на транспортната инфраструктура – дислокација на 80 километри од автопатот и железничката пруга заради формирање на акумулациите, што според некои пресметки би чинело над 200 милиони евра. Овој дел сега се наоѓа во конфликт со новите планови за брзата пруга, која е дел од Коридорот 10, и според експертите, директно се преклопува со дел од трасите предвидени за акумулации.

Иако проектот има сериозен енергетски и економски потенцијал, неговата реализација е блокирана од повеќе фактори: политичка нестабилност, недовршени или застарени студии за изводливост, отсуство на конкретен инвеститор и несогласувања околу финансирањето. Досега се изработени неколку обемни физибилити студии – првата од францускиот конзорциум EDF и CNR во 90-тите години, а понова верзија и од швајцарската компанија „AF Consult“. Дел од проценките велат дека проектот може да се отплати од сопствени приходи, особено доколку се обезбедат поволни меѓународни кредити.

Сепак, остануваат отворени прашањата околу еколошкото влијание, регулирањето на водните текови и заштитата на плодното земјиште. Поддржувачите на проектот тврдат дека акумулациите би имале повеќекратен ефект: стабилизација на водните ресурси, заштита од поплави, подобрување на земјоделските приноси, но и создавање на нови рекреативни и туристички зони.

Денес, „Вардарска долина“ останува симбол на неискористен потенцијал. Дали ќе остане така зависи од политичката волја, подготвеноста за стратешко планирање и способноста за надминување на инфраструктурните и еколошките предизвици. За некои, тоа е колосек на иднината. За други – утописки проект од минатото.

ИЗВОР: racin.mk

VERO JUMBO MACEDONIA

EVN MACEDONIA

MARKETING

Претходно

Атина попладнево без такси превоз

Следно

ПОЧИНА СЛАЈ СТОУН, ЕДЕН ОД ЗАЧЕТНИЦИТЕ НА ФАНКОТ

Latest from Blog

Коњановски: Горд сум што Битола е дел од европскиот фудбал

Македонската и италијанската химна денеска одекнаа на новиот стадион „Петар Милошевски“ во Битола, каде што пред полни трибини од околу 8000 гледачи се одигра натпреварот меѓу младите репрезентации на Македонија и Италија.

Шестата Халк Вело Грин трка во организација на Халкбанк собра голем број учесници и посетители

На 8 Септември, во Маврово, се одржа шестата по ред хронометар велосипедска трка Халк Вело Грин, во организација на Халкбанк АД Скопје. Настанот, кој со години се вбројува меѓу традиционалните спортски активности

Вучиќ: Навредив европратеници затоа што реков дека се олош, но згрешив – мислам многу полошо за нив

Дел од претставниците на пет српски опозициски партии, кои денеска разговараа со членовите на Европскиот парламент во Стразбур за актуелната политичка состојба во Србија, побараа воведување санкции против претседателот Александар Вучиќ и

Од Тотенхем порачаа: Клубот не е на продажба!

Главниот извршен директор на Тотенхем, Винаи Венкатешам, ја нагласи страста, амбицијата и „непоколебливата поддршка“ од семејството Луис додека клубот влегува во ерата по Даниел Леви. Соопштението на одборот на клубот е категорично

Оклахома: Осуммина повредени во несреќа со училишен автобус

Најмалку осум лица, од кои пет ученици, се повредени во несреќа во која учествувал училишен автобус кој превезувал софтбол тим во американската држава Оклахома, соопшти денес полицијата. Несреќата се случила на автопатот,
Go toTop