Разговор со психологот Кирил Мишев: Како да се справиме полесно со реалноста додека соседните држави војуваат?

5 mins read

Кирил Мишев е лиценциран млад психолог, едукант по невропсихологија и невродијагностика во институтот „Когниција” и М-р по клиничка психолија, кој верува дека само со работа на себе може да имаме посвесен и поразвиен живот, во сега и овде. Тој е основач и претседател на „Персона” е онлајн психолошко советувалиште кое е креирано со цел да биде безбедно место каде што секој може да гради доверба, да работи на себе и својот личен раст, на своите чувства и емоции без дискриминација и осудување. На Кирил му поставивме прашање, со цел да ни помогне да решиме проблем на конструктивен начин.

Како да се справиме полесно со реалноста додека соседните држави војуваат?

Ова се моменти кога секој од нас може да биде во паника. Кога на вонредните вести слушаме и гледаме слики за војна, смрт и уништување, тоа може да биде поразително и страшно. За некои, ова може да влијае на емоционалното здравје, предизвикувајќи анксиозност, траума, страв и стрес. Ова е вообичаена реакција. Всушност, некои експерти овој феномен го нарекоа „главно стресно растројство“, „воена анксиозност“ или „нуклеарна анксиозност“. Војната може да поттикне нови чувства на несигурност или стрес што никогаш претходно не сте ги почувствувале. Веста може да ве натера да се грижите за тоа како може да влијае на економијата, работните места, националната безбедност или вашите најблиски.

Што се случува со нашето тело во вакви ситуации?

Се активира „fight or flight” (борба или бегство) одговор на стресот, предизвикана природна реакција која е поттикната од нашиот симпатичен нервен систем кој е дизајниран да ви помогне да преживеете стресни и опасни по живот ситуации.

Еве што може да се случи за време на стрес:

  • Се зголемуваат пулсот и крвниот притисок.
  • Вие сте бледи или имате зацрвенета кожа.
  • Одговорот на тапа болка е компромитиран.
  • Проширени зеници.
  • Проблеми со меморијата и концентрацијата.
  • Напнати сте или треперите.

Граници на реалност и фантазија предизвикани од стрес

„Кога луѓето се под стрес, постои искушение да се изгуби контактот со реалноста и да се замагли границата помеѓу реалноста и фантазијата“, вели Харун.

Па затоа фокусираноста во сега и овде или согледување на реалноста и што можам да сторам за себе во овој момент за да преживеам, ја намалува шансата да станете жртва на овој терор. Најпрво треба да останете приземјени во реалноста, да барате сигурни извори на вести и информации и да не брзате да донесувате брзи пресуди врз основа на нецелосни или неточни информации. Втората работа што треба да ја направите е да го намалите нивото на стрес. Најлесен начин да го направите тоа е да разговарате за стресот и стравот што го чувствувате со некоја друг искусна професионална личност.

Што се случува по доживеана траума?

Експертот за траума, Чарлс Фигли, вели дека луѓето честопати паѓаат во два табора откако ќе доживеат траума: претерана реакција или недоволна реакција.

„Ако претерано реагираме на емотивен начин, тогаш не размислуваме многу логично и јасно. Ако одиме само на рационалниот дел и не размислуваме за човечноста и емоциите, тогаш исто така ја негираме чувствителноста на тоа и свесноста за тоа како можеме да реагираме, можеби не сега, но на крајот на емотивно ниво. Па затоа јас би додал дека треба да најдеме баланс помеѓу овие две и останеме во реалноста или сегашниот момент. А, овде би помогнала техниката таканаречена „Тhe 4 A’s of Stress Management” ( AVOID, ALTER, ACCEPT AND ADAPT) или ИЗБЕГНИ, ПРОМЕНИ, ПРИФАТИ И ПРИЛАГОДИ. Исто така има уште еден фактор според Фигли и Харун кои велат дека вреди да се запрашате зошто можеби недоволно или претерано реагирате на одредена ситуација бидејќи таа може да е поврзана со нешто во вашата потсвест.

„Тоа може да биде поврзано со сопствениот страв од смртта, можеби сè уште тагувате за претходна загуба или се плашите за роднина во воена служба. Тогаш тука го ставате вашето внимание, не онаму каде што започна, туку онаму каде што ве доведе“.

Совет за враќање во реалноста:

  •  Дишете бавно, дишете длабоко и ослободете го умот.
  •  Променете ја содржината.
  •  Ограничете го времето потрошено за слушање вести за војна.
  •  Не верувајте на се што ќе видите или прочитате на социјалните медиуми.
  •  Прифатете ја неизвесноста.

Разговор со психологот Кирил Мишев: Како психички да се справиме со неизбежниот конфликт со соседите?

www.slobodenpecat.mk

Претходно

Столтенберг може уште година – две да остане во НАТО

Следно

Манчини: Македонија има добра техника, не заборавајте дека таа ја победи Германија!

Latest from Blog

MacedonianEnglishAlbanian